Skip links

זקוקים לטופס 4? עליכם לפנות אל מכון בקרה מנהל התכנון מורשה!

יצא לכם לתהות מי אחראי על פיקוח בתחום הבנייה בארץ? בארץ קיימים מספר מכוני בקרה, חלקם פרטיים וחלקם שייכים למגזר הציבורי. מהו מכון בקרה מנהל התכנון? מה תפקידו ולמה הוא חשוב כל כך? כל התשובות במאמר הבא!

חשיבות הפיקוח והבקרה על הבנייה

על מנת שמבנה יאושר, עליו לעבור דרך מכון בקרה מנהל התכנון. מה זה אומר? בארץ יש חובה על פיקוח על הליכי בנייה, וזה בדיוק התפקיד של המכונים הללו. מכון הבקרה של מנהל התכנון מורכב מאנשי מקצוע מנוסים אשר מעריכים את התשתיות ושלל ההיבטים הבטיחותיים הרלוונטיים להליך הבנייה.

מכוני הבקרה מלווים את הליך הבנייה מתחילתו עד סופו ומוודאים שהבניה נעשית כמו שצריך ועל פי הכתוב בחוק. החשיבות של מכון בקרה מנהל תכנון היא עצומה, ומבלי הבקרה שמכונים אלו מבצעים סביר להניח שמבנים רבים היו הרבה פחות בטיחותיים והליכי הבניה היו מתנהלים בצורה לא מאורגנת ואפילו מסוכנת. מלבד העובדה שבמדינתנו זוהי חובה לעבוד ביחד עם מכוני בקרה בעת בנייה, זהו גם הדבר הנכון והחכם לעשות. 

מכון בקרה מנהל התכנון: על מה הוא מפקח?

מכון הבקרה עוסק בשלל התהליכים הנכללים בבנייה. החל מבדיקת יציבות המבנה ועמידות הקרקע, עד למניעת סכנות מעידה ובטיחות המבנה מפני אש. כאמור, כיום לא ניתן להשיג אישור לבניית מבנה חדש ללא המלצה של מכון בקרה מנהל התכנון, ומכונים אלו עובדים על פי קריטריונים ותקנות רגולטוריות שנקבעו בחוק.

בנייה חדשה כיום חייבת לכלול מיגון הבניין ובניית מקלטים או חדרים ממוגנים, וגם כאן מכוני הבקרה נדרשים לפקח ולוודא שהמרחבים הללו נבנים בצורה נכונה. עוד היבטים בהם מכוני הבקרה מתעסקים הם ניקוז המים, אוורור הבניין, בטיחות החשמל בבניין וכמובן אישורים שבבניין אין חומרים מסוכנים כגון אסבסט וכדומה.

האם מכוני הבקרה דואגים לטופס 4?

אתם ודאי יודעים שעל מנת לאכלס בניין חדש שנבנה לאחרונה או עבר שיפוץ מסיבי, יש צורך בקבלת טופס 4, אשר נקרא גם טופס אכלוס – טופס המאפשר מגורים בבניין. בתום הבנייה מכון הבקרה מבצע הערכות סופיות ומסייע בסיפוק האישורים הנדרשים על מנת לאשר את הטופס.

הבקרה הזו גם היא בגדר חובה, וטפסי אכלוס לא יאושרו אם לא יצורפו אליהן אישורים מתאימים של מכוני הבקרה שמציגים כי הבניין עומד בתקני הבנייה והבטיחות הרלוונטיים. 

האם תחומי הבקרה שמבצעים מכוני הבקרה זהים לאלו של רשות הרישוי?

מכוני הבקרה הם לא היחידים שצריכים לאשר את הבניה ולהעניק אישורים, אלא גם לרשות הרישוי חלק חשוב בקבלת היתרי בנייה והיתרי אכלוס. מכוני הבקרה הם אלו שנותנים חוות דעת על ההליכים ההנדסיים של הבנייה, ומוודאים שאכן הבניה נעשית על פי החוק. לעומת זאת, רשות הרישוי מבצעת בקרה מרחבית יותר, אשר אינה כוללת את התחומים הנבדקים על ידי מכון בקרה מנהל התכנון. 

האם החלטות מכון הבקרה הן סופיות?

כן. לאחר שמכון הבקרה מוציא את הדו"ח הסופי שלו בו הוא מתאר את חוות הדעת שלו על הבנייה, לא ניתן להוציא דו"ח נוסף ומדובר בפסיקה סופית. כמובן שקיימת תקשורת בין מכון הבקרה לבין הקבלן או האדם המזמין את השירות, ולרוב מתקיים שיח לפני הוצאת הדו"ח הסופי ושליחת תוצאותיו. 

בנייה בטוחה ומבוקרת: רק עם מכוני בקרה מורשים

החוק מגדיר מהו מכון בקרה מנהל התכנון העומד בקריטריונים על מנת לפקח על הבנייה, ולכן יש לעבוד רק עם מכון מורשה ומאושר כמו איזוטסט. חשוב מאוד לבחור במכון בקרה מקצועי, שכן על הפרק עומדת בטיחות המבנה ועלינו לוודא שאכן כל התנאים נשמרים והכל נעשה על פי התקן.