Skip links

בדיקות חיפוי אבן

בדיקות חיפוי אבן ושיטות החיפוי התפתחו מאוד בשנים האחרונות ונפוצות מאוד שיטות החיפוי באבנים טבעיות ובאבנים מלאכותיות. חשוב להבין שברגע שהקיר מחופה, על האבן פועלים כוחות שונים הנובעים מכובד האבן, עומסי רוח, רעידות אדמה, כוחות הנובעים משינויים תרמיים, שקיעת יסודות ועוד.
ליקויים רבים באבן ובתהליך החיפוי, גורמים לסוגים שונים של מקרי כשל כגון: הינתקות האבן מהקיר, חדירת רטיבות, היסדקות האבן.
בטרם תחילת עבודות החיפוי, ועל מנת לאשר את האריחים כמתאימים לצרכים של האתר המיועד, בודקים את טיב האריחים עצמם והתכונות הפיזיקליות והמכניות שלהם , כולל עמידות בבלייה מואצת שעלולה להגרם מסביבת מלחים ("סביבה ימית").
במהלך עבודות החיפוי, מזמינים את המעבדה לצורך ביצוע בחינת טיב העבוודת והתאמתן לתקנים השונים.

ISOTEST_Set3_1782

מהן אבני החיפוי?

אלו בעצם אלמנטי בניה עיצוביים או- אריחים , אשר מיועדים לחיפוי חיצוני או פנימי במבנה. האריחים ייבחרו על פי המיקום היייעודי של החיפוי, בהתאם לתכונות של כל אריח.

מה ההבדל בין אבן טבעית ואבן מלאכותית?

בחלק זה נבין מהם עיקרי ההבדלים בין אבן טבעית למלאכותית.

  • מהי אבן טבעית?

אבן טבעית, כשמה כן היא, אבן שמקורה מהטבע. אבנים אלו נחצבות מסלעים, מנוסרות, מעובדות ומסותתות עד למידות הרצויות.

לכל אבן , בדומה לכל סלע- יש תכונות משלו- לפי המקור של האבן.

קיימים 3 סוגים עיקריים של אבנים טבעיות:

  1. אבן מגמתית – אבן שמקורה בסלע מגמתי שנוצר ע"י התמצקות של חומר מותך או מותך חלקית הקרוי מגמה המצוי במעמקי כדור הארץ. כחלק מהשמות של אריחים שאנו מכירים מאבנים מגמתיות נוכל למצוא את: גרניט, בזלת, דיוריט, גאברו.
  2. אבן משקע – אבן שמקורה במסלע משקע שנוצר על פני כדו"א על ידי הצטברות (שיקוע) של חומר סלעי או אדמתי בפעולות של זרמים, גלים או רוח. לדוג' : אבן גיר, דולומיט, אבן חול, פצלים, טרוורטין, כורכר, אבן חברון, אבן חורפיש, אבן מצפה רמון, אבן עצמון, אוניקס.
  3. אבן מטאמורפית – אבן שמקורה במסלע מטאמורפי שעבר שינוי עד להגעה לתכונותיו, כתגובה לשינויים בטמפרטור,ה בלחץ ובסביבה כימית המתרחשים במעמקי כדור הארץ. בין היתר נכיר את השמות: צפחה , שיש קארארה , שיש אייקס, מרמרה.

מכאן, כמובן שניתן להסיק כי מכל סוג משקע, יתקבלו אבנים בעלות תכונות שונות : חזקות יותר או פחות, סופגות מים יותר או פחות וכו'.

אז  הבנו בערך מהי אבן טבעית …

  • מה היא אבן מלאכותית?

אבן מלאכותית- היא אבן שיוצרה במפעל, האדם בחר את האגרגטים, את תערובת המלט ותוספים שונים על מנת להקנות לה את התכונות הרצויות.

יחידת אבן מלאכותית  היא יחידה המיוצרת כחלק מייצור סדרתי- ביציקה, בריטוט או בדחיסה.

היחידה מורכבת בעיקרה מצמנט עם ערבוב של אגרגטים מינרליים ממקורות טבעיים, או עם אגרגטים קלים, או עם תערובת של שניהם, או המיוצרת מחול-סיד (סיליקט).

היחידה מיוצרת באופן שתיראה טבעית, כעץ או כחומר אחר כלשהו, והיא עשויה לכלול גם מוספים ותוספים, או סיבים או חומרים אחרים.

שינויי התערובת והתכולה ייקנו לאבן את התכונות שלה. אבנים מלאכותיות מסווגות לפי המרכיב המרכזי בהן ולפי משקלן הסגולי (המסה המרחבית שלהן):

  1. אבן מלאכותית קלה- אבן ממקור צמנטי המיועדת לשימוש פנימי או חיצוני, משקלה הסגולי יהיה 800-1200 ק"ג למ"ק.
  2. אבן מלאכותית בינונית- אבן ממקור צמנטי המיועדת לשימוש פנימי או חיצוני, משקלה הסגולי יהיה 1200-2000 ק"ג למ"ק.
  3. אבן מלאכותית כבדה- אבן ממקור צמנטי המיועדת לשימוש פנימי או חיצוני, משקלה הסגולי יהיה 2000-26000 ק"ג למ"ק.
  4. אבן חול סיד- ממקור חול סיד (סיליקט), הן אבנים שמקורת תערובת חול-סיד מעורבב במים שעבר שינוי בלחץ ובטמפ' ואשפרה.

שיטות חיפוי ותקנים רלוונטיים

לאבני חיפוי טבעיות קיימות דרישות לטיב האבן ודרישות מחייבות לשיטת החיפוי- בת"י 2378 .

  1. ת"י 2378 חלק 1- דן בתכונות כימיות, פיזיקליות ומכניות של האריח.
  2. ת"י 2378 חלק 2- דן בשיטת חיפוי בקיבוע רטוב- שיטה בה מיישמים את האריחים באמצעות מלט או טיט ומחזקים את האחיזה של האריח אל הרשת באמצעות ווים ועוגנים.
  3. ת"י 2378 חלק 3- חיפוי בשיטת הקיבוע היבש- האבן מחוברת אל הקיר על ידי יישום של עוגנים כימיים במרחק מהקיר- מאחורי האבן יש מעבר חופשי למים.
  4. ת"י 2378 חלק 4- חיפוי בשיטת הקיבוע הרטוב + קיבוע מכני- האבן מחוברת אל הקיר ע"י דבק והאחיזה מחוזקת על ידי שימוש באמצעים מכניים כגון ברגים ומיתדים.
  5. ת"י 2378 חלק 5- חיפוי בשיטה מתועשת וטרומית, הנקראת גם "ברנוביץ' ". בשיטה זו האריחים מיושמים על תבנית , יחד עם עוגנים ואל התבנית נוצק בטון. כאשר התבנית מתייבשת היא מיושמת במלואה על הקיר.
  6. ת"י 2378 חלק 6 – חיפוי בשיטת הקיר הכפול. בשיטה זו מרכיבים קיר מהאריחים ע"י טיט , במרחק של כ 3 ס"מ מקיר המבנה וכך נוצרים 2 קירות ומכאן שמה "הקיר הכפול".

אבני חיפוי מלאכותיות ייבדקו לפי סדרת התקנים 1872.

  1. ת"י 1872 חלק 1- דומה מאוד לת"י 2378 חלק 1, גם פה האבנים נבדקות טרם תחילת החיפוי ונבחנות האם מתאימות לדרישות התקן בהתאמה לשיטת החיפוי והאזור המיועד.
  2. ת"י 1872 חלק 2 וחלק 4- כמעט זהים ל2378.
  3. ת"י 1872 חלקים 5.1  ו 5.2- דנים גם הם בשיטת חיפוי בשיטה הטרומית.