Skip links

יועץ בנייה ירוקה:מה תפקידו ומתי יש צורך בשירותיו?

בנייה ירוקה היא שיטת בנייה שאינה פוגעת באיכות הסביבה ואף תומכת בה. בשל העובדה שבנייה רגילה עלולה לפגוע רבות בשטחי בנייה ירוקים אשר חשובים ביוצר לקיימות היקום, הרי ששיטת הבניה הירוקה חשובה מאוד ורלוונטית ביותר בימינו. מערכת החקיקה בתחום הבנייה מסדירה כיום דרישות שונות של תקן שמטרתן להגן על הסביבה הקיימת בלא מעט מדינות בעולם וגם בישראל. עוד טרם בונים מבנה, כדאי מאוד לשכור את שירותיו של יועץ בנייה ירוקה, אשר בקיא בכל תקנות החוק הנוגעות לבניה ירוקה ויסייע ביישום תהליך בניה ירוקה איכותי ותואם לדרישות ולצרכים אשר עומדים על הפרק.

מה חשוב לדעת על החוקים של בנייה ירוקה בישראל?

במדינת ישראל, תקנות בנייה ירוקה תומכת סביבה, קיימות כבר משנת 2005 ואף עוברות עדכונים שונים מדי פעם, כל זאת כמובן בהתאם לטכנולוגיות המתעדכנות חדשות לבקרים. יחד עם זאת, עד לשנת 2022 התקנות הללו לא הוגדרו כחובה בפועל.

החל משנת 2022 התקנות החלו להיות מחייבות בכל עבודות בינוי בשטח וגם עבור מבנים חדשים. כיום יש להוציא אישורים רלוונטיים בהתאם לחוק לכל פרויקט בתחום הבנייה, לא משנה אם זה בנייה ירוקה או בנייה רוויה, על מנת לוודא שהוא אכן עומד בתקנים. תקנות הבנייה הירוקה כוללות התייחסות למגוון מאפיינים שונים בתחום הבנייה הירוקה, שיש להם זיקה לסביבה לרבות: חומרי בנייה, תכנון מבנה, תהליך בניית מבנה ועוד.

מיהו יועץ בנייה ירוקה?

כאמור, התקנות בתחום הבנייה הירוקה נכנסו לתוקף ועל כן, יועץ עבור בניה ירוקה הפך להיות דמות חשובה והכרחית בכל פרויקט בנייה. על יועץ הבנייה לקחת חלק פעיל בתהליך העבודה לרבות תהליכי החשיבה, התכנון והפיקוח.

על אף שמדובר על דמות שעדיין לא מספיק מוכרת באתרי בנייה, הרי שבשנים הקרובות הוא, קרוב לוודאי, יהיה איש מקצוע מאוד דומיננטי וניתן להגיד אף הכרחי בכל פרויקט בנייה. יועץ בניה מביא איתו את כל הידע הנוגע לבניה ירוקה. הוא יודע כיצד להפוך כל פרויקט בניה לפרויקט שיעמוד בכל התקנות החוקיות הנוגעות לבניה ירוקה ולא משנה באיזה סוג או גודל של פרויקט מדובר. יש לו ניסיון רחב היקף בתחום.

ברוב העבודות החדשות בענף הבניה יש צורך לשכור כיום את שירותיו של יועץ בנייה ירוקה שכן, התקנים בתחום כיום מהווים חובה חוקית בכל פעילות בנייה המתרחשת בישראל. שירותיו של היועץ נדרשים כבר בשלב התכנון ועד שלב הגמר בכל פרויקט ופרויקט. המטרה שלו היא להציע פתרונות שונים לתהליך הבניה לא יגרמו לפגיעה באיכות הסביבה ויהיו במסגרת של התקן.

כמו כן, עליו לאשר כי המבנה הן בהליכי העבודה שלו והן בסיום העבודה, עומד בכל הדרישות של מבנה ירוק של החוק. יועץ בניה מורשה יכול לתת את האישור הסופי והרשמי לכך שמבנה עומד בדרישות החוק בכל הנוגע לבניה ירוקה.

באיזה שלב בוחרים את היועץ?

יש לשלב יועץ בניה כבר בצוות התכנון של הפרויקט כבר מהרגע הראשון שכן, חלק מהתקנות החדשות יורדות לפרטים הכי קטנים אשר נוגעים לתכנון המבנה, לאור הטבעי בחדרים, לשטח הבנוי, לבידוד מספק, להטמעה של טכנולוגיות שמטרתן לחסוך במים ובחשמל ועוד. כל הפרמטרים הללו חייבים להילקח בחשבון בשלבים המוקדמים של הבניה וזאת על מנת שלא לסבך את תהליך הבניה כולו.

מכיוון ששירותיו של יועץ בנייה ירוקה הם חשובים ונחוצים ביותר, יש לבחור אותו בצורה שקולה, נבונה וטובה ביותר. הקפידו לבחור ביועץ בנייה אמין, מיומן, מקצועי, מנוסה ומומלץ. בהצלחה!